ROVESNÍCKE VZDELÁVANIE je prirodzené a potrebné
Pozorovali ste už niekedy skupinku detí rôzneho veku, ktoré sa spolu hrajú? Zvládajú medzi sebou komunikáciu, dohodnú sa, spolupracujú, riešia konflikty, nastavujú si pravidlá, menia ich v priebehu hry tak, aby vyhovovali každému v skupine. Dokážu medzi sebou to, čo často ani my dospelí nevieme a uvedomelo sa to učíme v rôznych platených kurzoch. Deti sú schopné učiť sa navzájom. Dokonca to funguje nielen na ihrisku, ale aj priamo v škole.
Základná škola Rozmarínová s takouto formou učenia už má skúsenosti prostredníctvom aktivít "Deti učia deti" ako aj "Týždeň vedy a techniky". Pri týchto aktivitách som si uvedomila, akú moc má rovesnícke učenie a v rámci štúdia na Komenského inštitúte som sa vo svojom mikroprojekte zamerala práve na rovesnícke vzdelávanie. Zo starších žiakov sa tak stali žiacki lektori, ktorí pripravovali aktivity a vyučovacie hodiny pre mladších spolužiakov. V priebehu školského roka sa im podarilo naplánovať a zrealizovať interaktívne vzdelávacie činnosti na stanovištia počas Jesenného dňa zdravia s Rozmarínkou, zaujímavé vyučovacie hodiny na tému Odpad, triedenie odpadov, aktívne sa zapojili do školskej akcie "Deti učia deti" a rovnako do celoškolskej akcie "Učíme sa spolu", kedy boli všetci žiaci ročníkov 1. – 9. rozdelení do vekovo zmiešaných skupín a plnili úlohy na jedenástich stanovištiach.
Efektívnosť rovesníckeho vzdelávania sa ukázala tak na strane starších žiakov – žiackych lektorov, ktorí sa museli vycibriť v mnohých zručnostiach, pripraviť po vedomostnej stránke a svoje aktivity realizovať pútavým spôsobom, ale rovnako na strane mladších žiakov, ktorí prijímali poznatky s väčšou zanietenosťou, ľahkosťou. Svedčia o tom aj názory a postrehy učiteľov:
- "V prípade vzdelávania staršími žiakmi pre mladších je veľkou výhodou spoznanie nových priateľov. Žiaci dostávajú vedomosti iným spôsobom ako od učiteľa. Je to formou overovania si svojich možností, svojich vedomostí a skúseností. Určite sa mladším žiakom páči, ak sú vedení veľkými žiakmi, ale zároveň sú rovnocennými členmi skupiny."
- "Učitelia si často neuvedomujú, že žiaci na základnej škole sa prvýkrát stretávajú s danými vedomosťami a pri výklade používajú slová, ktorým žiaci nerozumejú, náročný výklad, avšak rovesník im môže podať dané vedomosti prijateľnejším štýlom - lepšie porozumenie."
- "Vysvetlením sa u žiackych lektorov lepšie upevňujú nadobudnuté vedomosti, učia sa komunikácii a vzťahom."
Osobne rovesnícke vzdelávanie v širšom kontexte považujem za inovatívny koncept budúceho vzdelávania, pričom sa u žiakov rozvíjajú zručnosti pre 21. storočie: tvorivosť a inovatívnosť, kritické myslenie, riešenie problémov a rozhodovanie, komunikácia, tímová práca, digitálna a mediálna gramotnosť a zručnosti pre život.
Rozmarínka dáva zelenú rovesníckemu vzdelávaniu aj v budúcom školskom roku zaradením povinne voliteľného predmetu Rovesnícke vzdelávanie, záujmového krúžku Rovesníci v akcii a vzájomnou spoluprácou medzi triedami rôznych ročníkov.
Na záver by som chcela poďakovať Komenského inštitútu za kvalitný a inšpiratívny program, ktorého som mohla byť súčasťou a mojim kolegom za podnetné návrhy a námety k ďalšiemu rozvoju rovesníckeho vzdelávania.
Mgr. Silvia Szabóová
Fotogaléria
Fotografie z akcie nájdete vo fotogalérii.