Práca školského špeciálneho pedagóga
Volám sa Szilvia Lévay a pracujem ako školský špeciálny pedagóg na ZŠ Rozmarínka. Cieľom mojej práce je zabezpečiť špeciálno-pedagogickú intervenciu nielen pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale aj pre žiakov s počiatočnými ťažkosťami alebo s ťažkosťami prechodného charakteru, podieľať sa na ich výchove a vzdelávaní. Mám dlhoročné skúsenosti s deťmi s viacnásobným postihnutím, s poruchami správania, s poruchami autistického spektra, s poruchami aktivity a pozornosti, s deťmi s rizikovým vývinom.
Náplň mojej práce tvorí:
Odborná činnosť so žiakom - priama intervenčná práca:
- Poskytujem individuálne alebo skupinové poradenstvo a špeciálnopedagogickú intervenciu žiakom so ŠVVP a deťom s rizikovým vývinom,
- Vykonávanie reedukácie – cielená stimulácia funkcií, ktoré sú zodpovedné za rozvoj celého spektra školských zručností (čítanie, písanie, rozvoj rečových schopností, matematické predstavy),
- Vykonávanie činnosti zamerané na reedukáciu porúch učenia a správania,
- Príprava a realizácia preventívnych, stimulačných, reedukačných, korekčných programov pre žiakov so ŠVVP,
- Podieľanie sa na sociálnom začlenení žiaka so ŠVVP do rovesníckych skupín,
- Pomáhania pri procese adaptácie detí so ŠVVP na prostredie bežnej školy,
- Spolu so školským psychológom a výchovným poradcom sledovanie sociálnych vzťahov v triedach, pomáhanie viesť žiakov k chápaniu a rešpektovaniu odlišnosti, podporovanie učenia primeraných vzájomných interakcií medzi rovesníkmi a dobrých sociálnych vzťahov v triede a v celej škole.
Preventívna a depistážna činnosť:
- Podieľanie sa na vyhľadávaní a identifikovaní žiakov s ŠVVP, ale aj na vyhľadávaní žiakov nadaných Vykonávanie systematických pozorovaní problémových, zaostávajúcich a rizikových žiakov na základe spolupráce s triednym učiteľom.
Metodicko-poradenská činnosť:
- Poskytovanie odborného poradenstva, konzultačné služby rodičom, zákonným zástupcom žiakov so ŠVVP,
- Poskytovanie konzultácií, odborných, poradenských služieb a metodickú pomoc pre pedagógov školy,
- Poskytovanie súčinnosti školskému zariadeniu výchovného poradenstva a prevencie,
- Prekladanie návrhov na psychologické a špeciálnopedagogické vyšetrenie,
- Podieľanie sa na koordinácii práce asistentov učiteľa,
- Podieľanie sa na plánovaní inkluzívneho vzdelávania školy a tvorbe školského vzdelávacieho programu v oblasti práce so žiakmi so ŠVVP,
- Zabezpečenie vybavenia špeciálnopedagogickým materiálom, kompenzačnými pomôckami a stimulačnými programami.
Pre dosiahnutie progresu dieťaťa v terapii vnímam ako kľúčové získanú odbornosť vedieť uplatniť v praxi, prizvať k riešeniam viacerých odborníkov a ľudskosť s citlivým vnímaním potrieb dieťaťa i jeho rodičov.


