Práca školského špeciálneho pedagóga

Volám sa Szilvia Lévay a pracujem ako školský špeciálny pedagóg na ZŠ Rozmarínka. Cieľom mojej práce je zabezpečiť špeciálno-pedagogickú intervenciu nielen pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale aj pre žiakov s počiatočnými ťažkosťami alebo s ťažkosťami prechodného charakteru, podieľať sa na ich výchove a vzdelávaní. Mám dlhoročné skúsenosti s deťmi s viacnásobným postihnutím, s poruchami správania, s poruchami autistického spektra, s poruchami aktivity a pozornosti, s deťmi s rizikovým vývinom.

Náplň mojej práce tvorí:

Odborná činnosť so žiakom - priama intervenčná práca:

  • Poskytujem individuálne alebo skupinové poradenstvo a špeciálnopedagogickú intervenciu žiakom so ŠVVP a deťom s rizikovým vývinom,
  • Vykonávanie reedukácie – cielená stimulácia funkcií, ktoré sú zodpovedné za rozvoj celého spektra školských zručností (čítanie, písanie, rozvoj rečových schopností, matematické predstavy),
  • Vykonávanie činnosti zamerané na reedukáciu porúch učenia a správania,
  • Príprava a realizácia preventívnych, stimulačných, reedukačných, korekčných programov pre žiakov so ŠVVP,
  • Podieľanie sa na sociálnom začlenení žiaka so ŠVVP do rovesníckych skupín,
  • Pomáhania pri procese adaptácie detí so ŠVVP na prostredie bežnej školy,
  • Spolu so školským psychológom a výchovným poradcom sledovanie sociálnych vzťahov v triedach, pomáhanie viesť žiakov k chápaniu a rešpektovaniu odlišnosti, podporovanie učenia primeraných vzájomných interakcií medzi rovesníkmi a dobrých sociálnych vzťahov v triede a v celej škole.

Preventívna a depistážna činnosť:

  • Podieľanie sa na vyhľadávaní a identifikovaní žiakov s ŠVVP, ale aj na vyhľadávaní žiakov nadaných Vykonávanie systematických pozorovaní problémových, zaostávajúcich a rizikových žiakov na základe spolupráce s triednym učiteľom.

Metodicko-poradenská činnosť:

  • Poskytovanie odborného poradenstva, konzultačné služby rodičom, zákonným zástupcom žiakov so ŠVVP,
  • Poskytovanie konzultácií, odborných, poradenských služieb a metodickú pomoc pre pedagógov školy,
  • Poskytovanie súčinnosti školskému zariadeniu výchovného poradenstva a prevencie,
  • Prekladanie návrhov na psychologické a špeciálnopedagogické vyšetrenie,
  • Podieľanie sa na koordinácii práce asistentov učiteľa,
  • Podieľanie sa na plánovaní inkluzívneho vzdelávania školy a tvorbe školského vzdelávacieho programu v oblasti práce so žiakmi so ŠVVP,
  • Zabezpečenie vybavenia špeciálnopedagogickým materiálom, kompenzačnými pomôckami a stimulačnými programami.

Pre dosiahnutie progresu dieťaťa v terapii vnímam ako kľúčové získanú odbornosť vedieť uplatniť v praxi, prizvať k riešeniam viacerých odborníkov a ľudskosť s citlivým vnímaním potrieb dieťaťa i jeho rodičov.